Как да постигнем ред в детската стая

pixabay

Всяко дете може да бъде научено на ред – няма естествени мърлячи, както няма родени чистници. Важно е да правите това не с периодични промоции, а редовно и упорито. И най-важното – заедно!

На каква възраст и как трябва да се научи детето на ред? На първо място,  да се разделят понятията „чистота“ и „ред“. Чистотата означава липса на прах, почистени подове, изпрани дрехи. А до определена възраст това е задължение на родителите. Но редът е относително понятие. За някои редът е, когато всички неща са сортирани и подредени „на една линия“, за други е достатъчно нещата поне да не лежат на пода, а да висят на облегалката на стола. Тоест, преди да научите детето да поръчва, трябва да му обясните какво имате предвид под това, какво се изисква от него.

Трябва да започнете от тригодишна възраст. На тази възраст бебето вече трябва да може да съблича и сгъва дрехите си, да носи чинии на мивката след хранене и да събира играчки. След това можете постепенно да добавяте отговорности и да формирате полезни навици, но не под формата на заповед, а с по-фини техники.

 

  1. Личен пример

Без това е по-добре да не започвате. Ако в апартамента ви цари бъркотия, мивката е пълна с неизмити чинии и нещата са разпръснати из цялата къща, детето ви никога няма да разбере защо трябва да слага играчките си на мястото им. Не забравяйте, че за децата техният модел за подражание са техните родители, те несъзнателно повтарят действията на възрастните и се ръководят от тях. Така че започнете от себе си.

 

  1. Антивандален интериор

Когато подреждате детска стая, помислете преди всичко не за красотата, а за безопасността и удобството за детето. Стаята не трябва да съдържа скъпи чупливи вещи, ненужни декорации или лесно намачкващи се тъкани. Само необходимия минимум от издръжливи мебели и лесно миещи се и сменяеми текстилни изделия – килими, възглавници, големи меки играчки и др. Не трябва да съжалявате за нищо, което се намира в детската стая предварително – така че някоя счупена врата на шкафа да не се превърне в трагедия. По-добре е да подредите всичко така, че да няма какво да се счупи или замърси. Например, ако не искате детето ви да рисува върху тапета, прикрепете големи листове ватман или дъски с тебешир към стените – оставете го да твори колкото иска.

 

  1. Удобни кутии

В допълнение, антивандалният интериор трябва да бъде додопълнен с удобни системи за съхранение. Кутиите с капак на отворени рафтове са най-приемливият вариант. Те са много удобни при почистване – не е нужно да тичате до чекмеджето с всяка играчка, но можете да донесете кутия и да поставите всичко в нея наведнъж. Залепете снимки върху кутиите, показващи какво се съхранява там: кола, динозавър, конструктор и др.. По този начин убиваме два заека с един камък: учим не само как да почистваме играчките, но и как да ги сортираме.

 

  1. Забавно почистване

Превърнете почистването в забавна игра. Правилата могат да бъдат много различни. От ролеви игри до състезание. Ако включите и хубава музика, процесът ще се превърне в истинско забавление.

 

  1. Правило за голяма кутия

Този метод значително ще улесни процеса на почистване и ще научи детето да разделя предметите в категории, което е много полезно за развитието. Внасяме в детската стая голяма картонена кутия, пластмасов леген или кутия – нещо обемисто, но леко – и предлагаме да съберем всички разпръснати играчки и неща безразборно в този контейнер. Когато са сгънати, започваме да ги сортираме и поставяме на места – изваждането им от една кутия е по-лесно, отколкото да ходим за всеки артикул поотделно. И ако го направите закачливо – например да го извадите със затворени очи и после да познаете – също ще е забавно.

 

  1. Ред на игра

Това умение е доста трудно за развитие, но е възможно. Детето трябва да се научи да се справя с всяка играчка поред: ако си играе с колите, то ги връща на мястото им, сглобява конструктора и го връща на мястото му. Това е възможно само ако играете с детето си, не чистейки вместо него, а чистейки с него. И всеки път, когато казвате какво правите, привличайки вниманието към това: „Сега ще поставим строителния комплект на място и ще вземем динозавъра.“ С течение на времето той ще свикне и ще започне да се справя сам.

 

  1. Точно време

Децата са много привързани към домашните ритуали, в този тип консерватизъм малцина могат да се мерят с тях. Ако детето е свикнало да му четете приказка и да го целувате по челото преди лягане, то няма да заспи без това. Минипочистването трябва да се превърне в ежедневен ритуал. В същото време, повторете същия набор от действия с него. Например, преди лягане: приберете играчките, закачете дрехите на закачалка, измийте зъбите си. За да развиете навик, трябва да го правите всеки ден, дори ако стаята е подредена.

 

  1. Похвала и награда

Детето трябва да бъде възнаградено за усилията си. На първо място, похвала. Вашата оценка е най-важна за него сега, така че не пестете милите си думи, но и не го хвалете. Важно е да стане ясно, че сте видели точно какво е направил. Ето защо, вместо „Каква чистота! „Трябва да кажете: „Справихте се добре, че оправихте леглото и поставихте колите на рафта.“ Този вид описателна похвала е много мотивираща за детето. За по-големи постижения – например детето е измило чиниите за първи път – можете също да наградите с нещо материално, например любимо лакомство. Но това е еднократно действие, което не трябва да се превръща в система.